Inklusiv-app giver nye kunder i butikken
Forstil dig, at du står i vindfanget i Elgiganten. Du mærker suset fra gaden og bliver samtidig overvældet at det vrede lys indenfor. Du spejder nu efter elektronikafdelingen, mens du mere og mere desperat kigger efter en ledig ekspedient, der vil forklare forskellen på tre forskellige tablets, så du kan købe den rigtige.
Forestil dig nu, at du har nedsat syn. Eller at du kæmper med social angst eller at tabletten er til dit barn med særlige behov, der er med i butikken for at vælge, men som også er træt efter en lang dag i skole.
Hvor længe vil du blive hængende i Elgiganten?
For at give mennesker med handicap mulighed for at købe ind i almindelige butikker, har Kristian Schou Hedegaard udviklet appen Inklusiv. Appen er den eneste på markedet og er helt unik i at matche mennesker med handicap, der har behov for indkøb og service hos butikker, der tager et socialt ansvar og gerne vil inkludere flere kunder i deres butik.
På appen booker man tid hos en ekspedient hos en af de 65 butikker i hele landet, der er på appen. Kunden bliver mødt i døren af en ekspedient, der er forberedt på besøget og ved, hvad kunden er på udkig efter.
”Inklusiv-appen betyder, at man som et menneske med handicap slipper for at forklare ens behov, men bliver mødt som en ligeværdig kunde. Det giver mulighed for at købe ind ligesom alle andre, mens ekspedienten har tiden til at være til stede og give god service. Det er et win-win får både kunde og butik”, siger Kristian Schou Hedegaard, der er initiativtager bag appen.
Inklusion giver kunder i butikken
Appen kom på markedet i starten af 2023 og har 1200 brugere og 65 butikker som Elgiganten, Bahne, YouSee, Spejdersport og mindre butikker som fx en hundebutik på Christianshavn og en herretøjsforretning på Østerbro. Brugerne betaler ikke for at bruge appen, mens virksomhederne betaler for et lille beløb for at være med.
”Kunder, der bruger appen, er mere klar på at købe et produkt end en tilfældig person, der kommer ind fra gaden. Så appen betyder, at butikkerne kan tilbyde den service, der får kunderne til at købe deres produkter. Og derfor vil butikkerne gerne være med til at forbedre tilgængelig, indkøb og oplevelser af inklusion for flere kunder”, slår Kristian Schou Hedegaard fast.
Lærte livet på ny
Kristian Schou Hedegaard er selv synshandicappet og har mange gange oplevet konkrete forhindringer for med at købe ind i butikker eller bare at finde vej til den rigtige elevator eller rulletrappe.
Kristian Schou Hedegaard mistede synet, da han i 2011 studerende på CBS og under en rejse til Afrika med din kæreste fik en slem madforgiftning. Da han kom hjem, havde han grå pletter på øjnene, der ikke forsvandt.
Efter et besøg hos øjenlægen, blev det til en lang indlæggelse på først Glostrup Hospital, så Rigshospitalet.
Her blev det konstateret, at han havde atypisk hæmolytisk uræmisk syndrom, der for Kristian Schou Hedegaard betød at han mistede 90 procent af synet på otte uger, mens han havde akut nedsat nyrefunktion og måtte i dialyse i fire timer i streg fire dage om ugen.
”Det hele var rædselsfuldt, især dialysen. Jeg følte, at jeg havde tømmermænd hele tiden. Men der kom to gode timer efter dialysen, inden tømmermændene vendte tilbage. Så det må have været i en af de få gode timer, at jeg tænkte, at det skal være løgn! Jeg ville gennemføre mit studie på CBS. Jeg havde brugt hele mit liv på at uddanne mig, så det skulle ikke stoppe nu. Viljen til at gøre mit speciale færdigt er den vigtigste beslutning, jeg har taget i mit liv”.
Kristian Schou Hedegaard lærte at være i verden forfra, godt støttet af gamle venner og kæresten, der i dag er hans kone og mor til parrets tre børn.
På Instituttet for Blinde og Svagtseende lærte han at bruge en computer på ny og fik kendskab til andre teknologiske hjælpemidler, der gjorde at han kunne komme tilbage til studiet.
”Lige så stille fandt jeg en mening med mit nye liv og jeg gjorde mit speciale færdigt og genvandt min selvtillid og min selvstændighed. Efter studiet arbejdede jeg på lige fod med mine kollegaer i Ørsted, inden jeg gik selvstændig i 2018 og begyndte at fokusere på at udvikle teknologi, der gør det lettere for mennesker med handicap at være en del af samfundet”.
I opstarten fik Kristian Schou Hedegaard og hans virksomhed midler til at udvikle appen Moved United, der kom i 2020 og blev finansieret af Synoptik-Fonden, Dansk Blindesamfunnd og Københavns Kommune. Senere har Trygfonden også støttet projektet. Inklusiv appen blev til med midler fra Innovationsfonden for nystartede virksomheder i mart 2023.
”Appen har et stort potentiale for mange forskellige mennesker og virksomheder. Jeg vil også gerne udvide til kulturlivet, fx biografer, teatre eller museer, hvor man kan blive mødt i døren og fuldt til sin plads til en forestilling eller et oplæg. Alle mennesker vil gerne inkluderes på egne vilkår og virksomheder kan gøre deres produkter og service tilgængelige for langt flere kunder med Inklusiv. Appen er for alle, der føler, at de har et behov”.
Find Inklusiv
Inklusiv appen finder du på Inklusivs hjemmeside og der, hvor du finder dine andre apps på din mobil eller tablet.
Anne Pallisgaard Rasmussen
Kommunikationsrådgiver
Socialforvaltningen