Nu går jeg på skyer

Qassem Jalal har vidst, at han har autisme, siden han var 12 år. Men der var ikke støtte hos familie, venner eller skoler. Han følte sig forkert og doven. Efter et onlineforløb ved han, hvordan han kan være i livet uden at føle sig forkert.

Det er første gang Qassem Jalal og pædagogisk vejleder Stine Rønning Arndt mødes i virkeligheden, men de kender hinanden rigtig godt via skærmen. Qassem Jalal har nemlig i et halvt års tid været en del af den onlinegruppe for Almindelig Dagligdags Livsførelse (ADL), som Stine Rønning Arndt driver for mennesker med autisme. 
Det er over et år siden sidst Qassem Jalal deltog, men han bruger redskaber og indsigter fra onlinegruppen hver dag. 

”Jeg er lillebror i en søskendeflok på fem og jeg har hele min barndom følt mig forkert i min familie. Men i takt med at jeg har fået mere viden og flere redskaber til at have en hverdag på mine egne præmisser, jo mere tålmodighed møder jeg os min familie og af mig selv som autist”, fortæller han. 

Fotograf
Anne Pallisgaard Rasmussen

Tankerne stopper aldrig

Et konkret redskab, som Stine Rønning Arndt underviser i, er at lave et energiregnskab. Her inddeler man dagen i røde, gule og grønne aktiviteter, så det er lettere at overskue sin dag og sortere i sine aktiviteter. Grønne aktiviteter giver energi, gule aktiviteter er neutrale, mens røde aktiviteter er svære og koster meget på energikontoen. 

Søvn er en rød aktivitet for Qassem Jalal. Når han ligger i sengen kommer tanker, oplevelser, bekymringer og samtaler i et tankemylder, der aldrig stopper. Efter onlineforløbet har han indarbejdet en rutine, der betyder at han har lettere ved at sove. 

”Jeg har en rutine nu, hvor jeg først mediterer, så skriver jeg mine tanker ned og tager et bad. Derefter læser jeg det, jeg har skrevet og forsøger at løse de konflikter, der fylder. Så ringer jeg til en ven, hvis det er vores seneste samtale, der fylder hos mig, og jeg undskylder, hvis jeg har misforstået noget eller sagt noget forkert. Og det betyder nu, at jeg har lettere ved at falde i søvn”, fortæller han. 

Den autistiske hjerne er ofte overbelastet 

Stine Rønning Arndt fortæller, at tankemylder og angst fylder meget hos mange borgere med autisme.

“Mange autister har oplevet mange år med overbelastning og stress. Ved at få viden om den autistiske hjerne og dens reaktioner, bliver det lidt nemmere at arbejde med strategier for at mindske belastningen - fx med metoden til energiforvaltning med rød, gul og grøn aktivitet”, forklarer hun. 

Stine Rønning Arndt har undervist i Almindelig Dagligdags Livsførelse (ADL) i Borgercenter Handicap siden 2019. ADL er en del af BCH Ung Bostøtte og er udviklet til borgere med autisme, som også har en hjemmevejleder tilknyttet. 

”Formålet med undervisningen er blandt andet at introducere systemer og forskellige apps til deltagerne, der kan gøre hverdagen mere overskuelig. Før corona havde vi grupper, der mødtes på Borgercenter Handicap, men vi gik som resten af verden online i løbet af 2020. Og det har vist sig at være en rigtig god måde at have gruppeforløb på. For mange autister er bare det at komme ud af huset og ned til bussen en kraftanstrengelse med et bombardement af sanseindtryk. Men når de kan være på hjemme bag en skærm og ikke skal forholde sig til de andre i gruppen, så løsner det op for samtalerne og gør, at flere kan deltage, og det er jo virkeligt positivt”, siger hun. 

Det var også en fordel for Qassem Jalal, at han ikke skulle ud af lejligheden. 

”Jeg er angst, når jeg skal udenfor. Jeg bruger mobilen meget, fx når jeg er i offentlig transport. Så hører jeg opera eller en podcast. For mig er det en lettelse at mobilerne fylder så meget i det offentlige rum, og at det er normalt at sidde og tjekke mails, når man venter på bussen. Så er jeg ikke bange for at andre taler til mig eller forventer, at jeg smiler eller hilser”. 

Det var hans hjemmevejleder, der introducerede ham til kurset.  

”Han mente at onlineforløbet passede til mig. Og det er helt rigtigt. Jeg vil heller ikke have hjemmevejledning hos mig selv, da jeg ikke vil have gæster i min lejlighed. Det gælder også venner og familie. Når de er her, så bruger jeg al min energi på at forstå, hvordan de har det. Men jeg vil være i ro, når jeg er hjemme, og derfor vil jeg ikke have besøg”, fortæller han. 

Springer over hvor gærdet er højest 

I dag er der små 20 tilmeldte til online ADL og der er løbende optag. Eneste krav til deltagerne er, at de er diagnosticerede med autisme og har en bevillig til hjemmevejledning efter §85.

Det er ikke alle, der ønsker at deltage hver gang, og det er heller ikke alle, der har lyst til at være med på kamera. Men for Qassem Jalal var netop deltagelse med kameraet et kardinalpunkt. 

”Jeg ved, at når mine storebrødre spørger, om jeg tør noget, så svarer jeg ja. Det gjorde jeg som barn, og det gør jeg stadig. Så jeg gør altid det sværeste først. Derfor var jeg også på onlineforløbet med kamera på fra den første gang, jeg deltog. Det var det sværeste for mig, men da jeg turde gøre det, så turde jeg også deltage og dele mine tanker og oplevelser med andre, der er lige som mig”, husker han.

Qassem Jalal deltog i onlinemøderne i omkring seks måneder og har fået redskaber til fx at håndtere stress og forstå sine sanser og reaktioner. 

”Jeg ved nu, at jeg ikke er forkert eller doven og ikke kan tage mig sammen. Før havde jeg det som om, jeg bare flød med strømmen i et hav uden at tage mine egne beslutninger. Jeg fulgte bare med. I dag har jeg det som om, jeg går på skyer og kan svæve over alt det negative, som jeg har oplevet”.

Om ikke så længe er Qassem Jalal færdig med sin praktik, og han håber at vende tilbage til uddannelsen på HF Inklusion. Han kommer også på Fountainhouse, der er et værested for psykisk sårbare. Her bruger han sine kreative evner til at male og skrive.

Åben Pædagogisk Vejledning

Formålet med Åben Pædagogisk Vejledning er at tilbyde borgerne en struktureret og målrettet støtte, der øger den enkeltes egen mestring.

Derudover tilbyder gruppeformatet en erfaringsudveksling borgerne imellem, samt en spejling i mødet peer to peer.

Åben Pædagogisk Vejledning består af:

  • Åben Vejledning med fysisk fremmøde mandag kl. 12-14 og torsdag kl. 15-17
  • Åben Skærm: Hver tirsdag fra 10-14
  • ÅPV individuel støtte: Mulighed for individuel støtte pr. telefon, på skærmen eller ved fysisk fremmøde på Borups Alle 
  • ADL gruppe
     

Vil du vide mere?

Anne Pallisgaard Rasmussen

Kommunikationsrådgiver

Socialforvaltningen